Zoelen (gemeente Buren)

ZOELEN

Zoelen is een dorp in de gemeente Buren, in de Nederlandse provincie

Gelderland. De naam betekent nederzetting aan de rivier de Zoel. Het dorp ligt ten noorden van Tiel en ten noordoosten van Kerk-Avezaath. Het dorp exclusief de verspreide huizen eromheen telt 1080 inwoners en met deze huizen telt het 1573 inwoners (2016).

Het wapen van Zoelen is afkomstig van het geslacht Pieck, dat meerdere hoge adellijke posities bezat in de Betuwe. De eerste heer van Zoelen uit dit geslacht was Carel Pieck, heer van Zoelen en Aldenhage, Brakel, en Enspijk 1712, ambtman van Beesd en Rhenoy, in de ridderschap van Nijmegen, admiraliteit van de Maze 1684, lid Staten-generaal 1705, burger van Zaltbommel 1709, trouwde december 1697 met Margaretha Jacoba du Faget van Assendelft, overleden 8 juni 1746.

Carel Pieck heer van Soelen stelt Jacob van Utrecht aan als stadhouder en griffier "der leenen" van de heerlijkheid Soelen op 29 januari 1714.

Zoelen had een eigen plantage in Suriname, De plantage werd in 1749 aangelegd door Willem Hendrik Pieck, baron van Zoelen en Brakel, Heer van Aldenhaag, Munnikenland en Enspijk en ambtman van Beesd en Rhenoy.

Zoelen vormde van 1811 tot 1978 een zelfstandige gemeente, waartoe tevens de dorpen Kerk- en Kapel-Avezaath behoorden. Op 1 januari 1818 werd Wadenoijen een zelfstandige gemeente, waartoe ook Drumpt en de buurtschap Passewaaij gingen behoren. Op 1 juli 1957 werd de gemeente Wadenoijen opgeheven en het grondgebied verdeeld over Tiel en Zoelen. Op 1 januari 1978 werd de gemeente Zoelen opgeheven. Zoelen en Kerk-Avezaath werden bij gemeente Buren en Kapel-Avezaath bij de gemeente Tiel gevoegd.

Tussen 1964 en 1978 was het gemeentehuis van de gemeente Zoelen niet in het dorp Zoelen, maar in Kerk-Avezaath gevestigd.

In Zoelen staat kasteel Soelen. Aan de Molenstraat staat De Korenbloem, een korenmolen waarmee nog steeds graan wordt gemalen.

Lees meer op wikipedia

>>> Lees hier meer over Kerngericht werken: BUURTEN IN ZOELEN

Zoelen heeft de volgende verenigingen:

* Corsoclub Zoelen

* "De Speelgaard" Zoelen

* Voetbalvereniging SCZ Zoelen

* Gymvereniging Tonido

* Mannenkoor Excelsior

* Koningsdag Zoelen

* Harmonie 'Soelen'

* Vrouwen van Nu afdeling Avezathen en Zoelen

* Eetcafé ouderen

* Rommelmarkt Zoelen

* Jong Gelre Zoelen

* Golfcentrum De Batouwe

* Duikcentrum De Beldert

Op maandag 27 mei 2019 waren ongeveer 55 Zoelenaren en 8 ambtenaren bij elkaar in het Dorpshuis. Na een inleiding van wethouder Gerdjan Keller volgden presentaties over het project Kerngericht werken en over de omgevingsvisie. Vervolgens gingen we in twee ronden met elkaar aan de slag. Dit deden we aan twee tafels waar we fysieke onderwerpen bespraken (zoals verkeer en groen) en twee tafels waar we sociale onderwerpen bespraken (zoals ontmoeting en eenzaamheid). Hieruit volgden prioriteiten voor de lange termijn (gele onderwerpen), voor de hele korte termijn (blauwe onderwerpen) en onderwerpen waar we dit jaar als inwoners en gemeente samen mee aan de slag kunnen (rode onderwerpen). Aanwezigen konden via stickers aangeven welke onderwerpen het meeste prioriteit hebben.

WAT DOEN WE OP DE KORTE TERMIJN?

Er komt een extra bankje in Zoelen. We starten met een contactambtenaar (Ranesh Balla). We nemen contact op met de eigenaar van de tuk-tuk’s én we zoeken een plek voor een nieuwe prullenbak.

WAT NEMEN WE MEE VOOR DE TOEKOMST?

Sommige onderwerpen kunnen we (nog) niet oplossen. Deze nemen we mee voor de langere termijn. In nieuw beleid bijvoorbeeld, voor onder andere duurzaamheid, speeltuinen en de visie op de omgeving van de toekomst. Het gaat dan bijvoorbeeld over gevarieerde wijken, behoud van het goede van Zoelen en windmolens.

CONTACTAMBTENAAR ZOELEN

Heeft u vragen naar aanleiding van dit verslag? Of wilt u ergens aan meehelpen? Neem contact op met Ranesh Balla via telefoonnummer 14 0344 of via e-mailadres rballa@buren.nl.

>>> Download hier het verslag BUURTEN OVER ZOELEN | 27 MEI 2019

>>> Download hier het verslag BUURTEN OVER ZOELEN | TUSSENSTAND JULI 2019

>>> Download hier het verslag BUURTEN OVER ZOELEN I JANUARI 2020

ALTIJD

DICHTBIJ

Zit u ergens mee, heeft u een vraag of wilt u dat we bij u langskomen.

Stuur dan een mailtje!

info@gemeentebelangen-buren.nl

Nieuwe coalitie gevormd

De nieuwe coalitie van Gemeentebelangen Buren, PCG en CDA presenteert het coalitieakkoord met als titel Daadkrachtig en kerngericht.

.

Augustus, 2020