Enquete verkeersdrukte op onze dijken

De enquête 'Drukte op de dijken' van de maand februari start op maandag 1 februari 2021 en sluit op zondag 28 februari 2021

De laatste zondag van januari was het de hele dag ontzettend druk op de Marsdijk, Rijnbandijk, Lekbandijk, Lekdijk Oost en Lekdijk West. Deze dijken lopen langs de dorpen Lienden, Ingen, Eck en Wiel, Maurik, Rijswijk, Ravenswaaij, Zoelmond en Beusichem.

Inwoners wandelen en fietsen er graag, andere inwoners gebruiken deze dijken om rustig met hun auto te genieten van o.a. de uiterwaardens en de rivieren de Rijn en de Lek. Weer andere inwoners trekken er uit met hun paard.

Afgelopen zondag zag je opvallend veel jongeren voorbij rijden in hun gepimpte auto en soms knallende uitlaten, maar ook veel wandelaars, fietsers, motoren, wielrenners, paardrijders en auto's. Eigenlijk weinig nieuws, want bij mooi zonnig weer zijn de dijken overvol te noemen. Naast drukte, soms gevaarlijke situaties, is er ook veel geluidsoverlast voor de woningen die aan de dijken staan.

Dit is de reden om u het volgende voor te leggen:

Ik vind dat de dijken in de gemeente Buren af en toe afgesloten mogen worden voor motoren en auto's (bestemmingsverkeer** daar gelaten)

** Onder Bestemmingsverkeer wordt verkeer verstaan dat een bestemming heeft op het aanliggende deel van de weg.

A = 1 weekeinde per maand afsluiten voor auto's en motoren
B = 2 weekeinden per maand afsluiten voor auto's en motoren
C = 1 weekeinde per kwartaal afsluiten voor auto's en motoren
D = 2 weekeinden per kwartaal afsluiten voor auto's en motoren